Styrelsen informerar

 

Här kommer information från styrelsen att postas.

Image

Information från Styrelsen gällande Värmen

Information från Styrelsen gällande senaste dagarnas felanmälan på Värme

Från och med nu och fram till maj 2026 så ska felanmälan gällande värmen att göras till [email protected]

Övriga felanmälan går fortsatt till HSB.

Detta för att styrelsen har en extern energikonsult (Colcon Sverige AB) som bistår oss med felsökning av värmen.

Felanmälan ska innehålla information om vilken lägenhet felanmälan berör, telefonnummer och även dokumentation kring temperaturen i lägenheten.

Läs längre ner hur du mäter temperaturen korrekt i din lägenhet.

Information för att medlemmen själv ska öka komforten i lägenheten

Som förvaltning/teknik vill jag kort förklara hur systemet beter sig och hur vi följer upp:

  • När utetemperaturen ligger runt 10–12 °C, särskilt under regniga höst- och vårperioder, kan inomhusklimatet upplevas svalare även när värmen fungerar normalt.
  • Radiatorer kan periodvis kännas svala. Vår målnivå i vistelsezonen är ca 21 °C.


Så mäter du rätt
Placera termometern centralt i rummet, ca 1,5 m över golvet, och undvik fönster/ytterdörr, element, köksspisar och direkt sol/drag.

Återkoppling & åtgärd
Om du har under 20-21 °C i flera dagar i följd, återkom gärna med datum/tid och uppmätta värden (gärna foto).

Då bokar vi gärna in teknikerbesök för kontroll i din lägenhet.


Snabba komforttips hemma

  • Fria element: Låt det vara minst 30–50 cm fritt framför radiatorer. Undvik soffor, sängar och stora möbler direkt mot elementet.
  • Gardiner: Använd gärna korta eller öppna gardiner som inte täcker elementet. Långa, tunga gardiner över radiatorn stoppar värmecirkulationen.
  • Luftflöde: Håll tillufts- och frånluftsventiler öppna. Även om det kommer in kallare luft så gör detta att du får en cirkulation av luften i lägenheten. Blockera inte ventiler med möbler eller textilier. Vädra kort och effektivt (5–10 min korsdrag) i stället för att ha fönster på glänt länge.
  • Termostatvanor: Ställ in termostaterna på en jämn nivå (ofta motsvarande ~20–21 °C) och undvik att vrida upp/ner ofta – då hinner inte systemet reglera stabilt.
  • Kalla golv: En matta i rum med kalla golv kan ge bättre komfort.
  • Fönster & dörrar: Säkerställ att tätningslister är hela och att fönster är stängda i väderutsatta rum.
  • Torkning inomhus: Om du torkar tvätt inne – gör det i väl ventilerat utrymme för att undvika fuktig, “rå” känsla.

Jag bifogar också en bra film kring ovanstående punkter: https://youtu.be/4E_80wh9bdY


Image

Information om försenad avi och avgiftshöjningar

Lots är försenade med att få ut avierna och enbart avin för april kommer att skickas ut, eftersom avgiftshöjningar träder i kraft från och med 1:a maj.

Följande avgifter måste höjas och orsakerna är främst avgiftshöjningar av de fasta kostnaderna samt ökade räntekostnader. Tillgång till biltvätthallen ändras från årsavgift till månadskostnad.

8% på lägenhetsårsavgifterna

5% för studentlägenheterna

8% på lokalavgifterna

8% på parkeringsplatsavgifterna

50 kr / månad för tillgång till biltvätthall

Hälsar / Styrelsen


Image

Städning av cykel- och barnvagnsrum!

Styrelsen vill meddela att arbetet med att rensa cyklar har inletts.

Med vänlig hälsning / Styrelsen


Image

Styrelsen informerar: tack för informationsmötet och extrastämman

Bifogad fil:

Styrelsen vill tacka för ett givande informationsmöte och extrastämma. Roligt att se ett så stort och aktivt deltagande. Det tackar vi speciellt för. Under kvällen gavs information från styrelsen gällande det pågående underhållsarbetet av taken. Därefter följde diskussion och frågor. Styrelsen tar med sig flera synpunkter och förslag från mötet bl.a att vi generellt ska vara mer aktiva i återkopplingen till vår entreprenör gällande säkerheten under pågående takunderhåll. Då vi uppfattat att det finns ett stort intresse av att löpande få uppdateringar gällande projektets fortgång ska vi i styrelsen arbeta för att mer regelbundet informera er medlemmar via E-grannar. Styrelsen underströk även att vi gärna tar emot synpunkter och information från medlemmarna för att förbättra processen.

Under informationsmötet presenterades även den revision som gjorts av extern revisor gällande takunderhållet. Den genomfördes för att säkerställa att allt gått rätt till vid upphandlingsprocessen. Revisionen av upphandlingen bifogas här samt kommer att göras tillgänglig på E-grannar för den som är intresserad.

Extrastämman beslutade att takunderhållet kommer att slutföras enligt styrelsens tidigare beslut med den tidigare anlitade projektledaren. Protokoll kommer att läggas upp på E-grannar.

Elproduktionen från våra solceller är igång och kommer kunna följas i realtid via en länk på E-grannar framöver.

Vi vill också förtydliga och påminna om att kontakt med styrelsen lättast sker via mailadressen [email protected]

Med vänlig hälsning

Styrelsen genom Susanna


Image

PÅMINNELSE 3-7 mars - Avstängning av parkeringar som har parkering 1-20 på Barnhemsgatan 4-8

PÅMINNELSE 3-7 mars

Avstängning av parkeringar som har parkering 1-20 på Barnhemsgatan 4-8


Image

Avstängning av parkeringar - 3-7 mars

I detta informationsblad finner du information vad som gäller för er som har parkering 1-20 på Barnhemsgatan4-8


Som ni säkert har märkt har vi påbörjat arbetet med att byta ut fönsterblecken.


För att slutföra arbetet på Barnhemsgatan 4–8 behöver vi spärra av parkeringsplatserna. Samtidigt kommer vi även att byta ut TRP-plåtarna (se bild nedan).


För att arbetet ska kunna genomföras smidigt behöver parkeringsplatserna vara avstängda under perioden 3–7 mars.


Vi ber er därför att flytta era fordon under denna tid. Tack för er förståelse och ert samarbete!


Arbetsledare:

Youssef Dia

0739 58 89 08

[email protected]


Image

Medlemsinformation - styrelsens svar till den anonyma utdelade skrivelsen

Medlemsinformation från Brf Björkhems styrelse - takprojektet

Med anledning av den anonyma och ej daterade skrivelsen som vi alla har fått utdelade i våra brevlådor vill styrelsen härmed bemöta skrivelsens innehåll. För att det ska bli så tydligt som möjligt för föreningens medlemmar, vad som gäller enligt lagen, har styrelsen tagit fram bemötandet i samarbete med juridiskt ombud som tagit fram gällande lagar och hur dessa tillämpas.

Den anonyme författaren har missförstått en styrelsesuppleants roll och rättigheter.

Enligt Lag om ekonomiska föreningar 7 kap. 20 § första stycket skall en styrelsesuppleant, i händelse av att en ordinarie styrelseledamot inte kan närvara vid ett styrelsemöte, ges tillfälle att tillfälligt träda in som ordinarie styrelseledamot.

Av lagkommentaren till 7 kap. 20 § framgår bland annat följande. ”Lagens utgångspunkt är att suppleanter som inte har trätt i ordinarie ledamots ställe saknar rätt att närvara vid styrelsens sammanträden eller att på annat sätt ta del i behandlingen av styrelseärenden. Det kan dock många gånger vara lämpligt att suppleanterna ges viss insyn i styrelsearbetet. I vissa föreningar kallas därför suppleanterna till alla styrelsesammanträden, oavsett om de ska ersätta någon ordinarie ledamot eller inte, och i andra föreningar kallas de till vissa sammanträden för information, till exempel vid genomgång av budget och bokslut. Om en suppleant, som inte har trätt in i ordinarie ledamots ställe, är närvarande vid styrelsesammanträde har han eller hon dock varken närvaro- eller yttranderätt utan styrelsens medgivande”.

Lagens utgångspunkt är alltså att en styrelsesuppleant inte har rätt att närvara vid styrelsens sammanträden eller att på annat sätt ta del i behandlingen av olika styrelseärenden. Till följd av detta har suppleanten inte heller rätt att få tillgång till föreningens olika avtalshandlingar, e-postmeddelanden, kontor mm.

Den nuvarande styrelsen har dock precis som tidigare styrelser i föreningen försökt ge styrelseuppleanten en viss insyn i styrelsearbetet, vilket lett till att suppleanten kommit att närvara vid två (2) styrelsemöten. Utöver det har suppleanten anmält förhinder eller inte alls svarat på kallelser till styrelsemöten.

Den anonyme författaren har missförstått föreningsstyrelsens arbetsuppgifter och ansvar.

Enligt Lag om ekonomiska föreningar 7 kap. 4 § första stycket skall föreningsstyrelsen: 1.- ansvara för föreningens organisation och förvaltningen av föreningens angelägenheter, 2.- fortlöpande bedöma föreningens ekonomiska situation, 3. - se till att föreningens organisation är utformad så att bokföringen, medelsförvaltningen och föreningens ekonomiska förhållanden i övrigt kontrolleras på ett betryggande sätt.

Av lagkommentaren till 7 kap. 4 § framgår bland annat följande. ”Enligt första stycket 1. ansvarar styrelsen för förvaltningen av föreningens angelägenheter. Begreppet “förvaltningen av föreningens angelägenheter” är mycket vittgående. Lagens funktionsfördelning mellan stämman och förvaltnings-organen innebär att stämman i princip har ensam beslutanderätt i vissa frågor, t.ex. val av styrelse och revisorer, beslut om fastställelse av resultat- och balansräkningar, beslut om vinstutdelning, beslut om ansvarsfrihet samt beslut om stadgeändringar, fusion i överlåtande förening, likvidation och förenklad avveckling. Allt som enligt lagen faller utanför föreningsstämmans exklusiva kompetens utgör förvaltning.

Den anonyme författaren synes inte ha förstått att styrelsen under löpande räkenskapsår självständigt har hand om den löpande förvaltningens av föreningens angelägenheter.

Av lagkommentaren till 7 kap. 4 § framgår sedan följande. ”Som generell princip gäller att styrelseledamöterna i sitt handlande är skyldiga att ta ansvar för och främja föreningens verksamhet. De har ett sysslomannaansvar gentemot föreningen och ska agera i överensstämmelse med stadgarnas och föreningsstämmans uttalade målsättningar. Det sagda innebär att styrelseledamöterna har en lojalitetsplikt mot föreningen och dess intressen. De är hela föreningens förtroendemän och representerar inte enbart vissa medlemmar, någon viss grupp av medlemmar eller någon viss del av föreningens verksamhetsområde. Genom sin sysslomannaställning har styrelseledamöterna en vårdnadsplikt mot föreningen och en skyldighet att främja dess intressen. Av detta följer att en styrelseledamot måste hålla tyst om sådana angelägenheter och förhållanden som vilkas röjande skulle kunna skada föreningen. Någon lagregel om detta finns inte. Styrelsen anses kunna besluta om tystnadsplikt och dess omfattning med bindande verkan för ledamöterna.”

Den anonyme författaren synes inte ha förstått att styrelsen har ett sysslomannaansvar med lojalitetsplikt, tystnadsplikt och vårdnadsplikt som förhindrar att styrelsen sprider uppgifter om föreningens avtalsförhållanden mm till obehöriga såsom t.ex. styrelsesuppleanten eller enskilda medlemmar med egna agendor. Det är därför inte alla gånger möjligt för en styrelse att vara så transparent och öppen mot medlemmarna som dessa önskar.

Föreningens avtalsförhållanden m.m. i anledning av takprojektet.

Styrelsen har fullständig kontroll över föreningens alla olika avtal inklusive de avtal som är aktuella för takprojektet. Tvärtemot vad den anonyme författaren påstår saknas det ingen relevant dokumentation för projektet. Med beaktande av styrelsens sysslomannaansvar kommer styrelsen dock inte göra dokumentationen tillgänglig för alla och envar.

Styrelsen vill passa på att meddela att föreningens avtal med projektledaren/konsulten ytterst regleras av standardavtalet ABK 09 samt att föreningens avtal med byggföretaget ytterst regleras av standardavtalet ABT 06. Kapitel 8 i dessa avtal reglerar föreningens respektive projektledarens/byggföretagets rätt att häva avtalet. Styrelsen bedömer att någon hävningsrätt inte föreligger för någondera part samt att en obefogad hävning från föreningens sida av endera avtalsförhållandet skulle leda till svåra ekonomiska krav gentemot föreningen och att projektet helt avstannar i avvaktan på utgången av rättsliga processer.

Den anonyme författarens påståenden om skrämselbrev, otillbörlig påverkan och hot.

Styrelsen har och kommer självfallet aldrig använda sig av skrämseltaktik, otillbörlig påverkan eller hot vid utförandet av sitt förtroendeuppdrag. Att ens påstå detta utan att underteckna informationen med namn är synnerligen dålig stil.

Den kommande extra föreningsstämman.

Styrelsen ser fram emot den extra föreningsstämman och önskar att så många medlemmar som möjligt närvarar. Har du inte själv möjlighet att närvara, får du gärna förse en annan medlem med en fullmakt så att denne kan utöva din rösträtt. Detta för att undvika att det fattas beslut på stämman som kan leda till svåra ekonomiska konsekvenser för föreningen.

Svaret är framtaget i samarbete med juridiskt ombud.

14/2-25. Styrelsen genom Erik Hallberg, ordförande


Image

Projekt - Byte av fönsterplåtar

Hej!

Vi kommer att påbörja arbetet med att byta plåtarna runt samtliga fönster.

Planen är att först byta plåtarna på de fönster som kan nås från asfalt.

Eftersom den större liften är väldigt tung, kommer vi att vänta med att arbeta på gräsmattorna tills marken torkat upp till våren, då vi använder en mindre lift för det arbetet.

Mvh Avantibygg

Platschef

Youssef Dia

0739 58 89 08


Image

Viktigt: Kallelse till extrastämma

Kallelse till extra föreningsstämma och informationsmöte

    När: måndag 3/3 kl 18:00

    Var: Sjöboskolans matsal (föreningslokalen är för närvarande utdömd ur brandsynpunkt)

    Besluten som kan komma att tas på extrastämman kan på ett väsentligt sätt påverka avgiftshöjningar. Därför är det av stor betydelse att du som medlem deltar på informationsmötet samt extrastämman.

    Informationsmöte: 18:00

    Dagordning - Takprojektet

      1. Redovisning av extern granskning av upphandlingen
      2. Information kring val av projektledare
      3. Information kring upphandling av entreprenör
      4. Uppdatering kring takrenovering - hur långt har vi kommit mm.

      Extrastämma direkt efter informationsmötet

      Dagordning

      1. Stämmans öppnande
      2. Val av stämmoordförande
      3. Anmälan av stämmoordförandes val av protokollförare
      4. Godkännande av dagordning
      5. Val av två justerare tillika rösträknare för stämman
      6. Frågan om stämman blivit stadgeenligt utlyst
      7. Fastställande av röstlängd
      8. Motion 1 - Takprojektet - Behandling av motion del 1: beslut om val av projektledare 
      9. Motion 2 - Takprojektet - Behandling av motion del 2: beslut om val av entreprenör
      10. Stämmans avslutning

      Om du inte har möjlighet att närvara vid stämman har du möjlighet att utöva din rösträtt genom ombud. Ombudet ska visa upp en skriftlig, underskriven och daterad fullmakt. Fullmakten ska uppvisas i original. Ombud får företräda högst 2 medlemmar.

      Styrelsens svar på motionerna: Takprojektet

      Den 15 januari 2025 inkom en begäran om extrastämma. Antalet underskrifter var minst 10% av antalet medlemmar.

      De punkter som medlemmarna skrev under på var:

      1. Uppdatering av pågående takprojekt
      2. Diskussion och beslut om val av projektledare för projektet
      3. Diskussion och beslut om val av entreprenör för projektet

      Styrelsen kallar till extrastämma måndagen den 3/3 med information om takbytet direkt innan.

      Styrelsen ser att punkterna innefattar både information/diskussion samt beslutspunkter. Det kräver både informationsmöte och stämma, eftersom det inte är möjligt att begära extrastämma för att diskutera.

      Vi vill ge våra medlemmar öppen information om hur upphandlingen har genomförts och hur inkomna offerter hanterats. Eftersom några medlemmar ifrågasatt beslutsprocessen vid val av entreprenör har vi också begärt en oberoende revision.

      Styrelsen har därför beslutat att hålla ett informationsmöte gällande den pågående takrenoveringen på föreningens byggnader följt av en extrastämma med anledning av två motioner som har inkommit. Den första gällande val av projektledare och den andra gällande val av entreprenör.

      Styrelsens svar till de inkomna motionerna till extrastämma.

      • Val av entreprenör

      Vad gäller punkten om val av entreprenör har avtalet med AA Dia Group AB inte en klausul som ger rätt att avbeställa det pågående arbetet. Avtalet bygger på ett standardavtal ABT 06 där tvister i första hand löses mellan parter. Om tvisten inte kan lösas väljer man att gå till allmän domstol alternativt skiljedomstol. Det går alltså inte att upphäva avtalet utan kostnader för BRF Björkhem. Om vi avbryter blir det ett avtalsbrott som ger entreprenören rätt att kräva återstoden av kostnaderna för projektet, nu ca 5 miljoner kronor, eller ca 25.000 kr per lägenhet. Då inte inräknat eventuella juridiska kostnader för BRF Björkhem. Därefter behöver styrelsen inleda en ny upphandlingsprocess som kan färdigställa det planerade underhållsarbetet till motsvarande kostnad.

      • Val av projektledare

      Styrelsens orsaker till val av projektledare var: projektledaren innehar den utbildning och den erfarenhet som krävs. Kostnaden blev betydligt lägre än vid upphandling av annan projektledare. Styrelsen fullt förtroende för nuvarande projektledare László Tóth. Han utför uppdraget på ett förtjänstfullt sätt och den kunskap han besitter gagnar föreningen. Detta inte bara i form av resultat men också till betydligt lägre kostnad, ca 100.000:- jämfört med en extern projektledare som skulle kosta 250-300.000:-.

      Med vänlig hälsning / Styrelsen


      Image

      Städning av cykel- och barnvagnsrum inleds!

      Rensningen av cykel- och barnvagnsrummen påbörjas denna eller nästa vecka. Styrelsen hoppas allt som ska vara kvar är uppmärkt och frågan "var är min cykel?" hänvisas till [email protected].

      Styrelsen har tagit fram en prisvärd lösning med Avanti Bygg att genomföra rensningen.

      / Styrelsen


      Image

      Påminnelse - Städning av cykel- och barnvagnsrum!

      Många cyklar och barnvagnar är fortfarande inte märkta med lappar och styrelsen ser att mer tid behövs för att märka upp det som ska vara kvar innan rensningen av cykel- och barnvagnsrummen genomförs.

      Allt som ska behållas måste märkas upp med namn och lägenhetsnummer.

      Tänk på att placera lapparna tydligt och säkra fast dem, så att de inte riskerar att trilla bort.

      Märk upp era cyklar, barnvagnar och dylikt senast den 15/1-2025.

      / Styrelsen