Styrelsen informerar

 

Här kommer information från styrelsen att postas.

Image

Medlemsinformation - styrelsens svar till den anonyma utdelade skrivelsen

Medlemsinformation från Brf Björkhems styrelse - takprojektet

Med anledning av den anonyma och ej daterade skrivelsen som vi alla har fått utdelade i våra brevlådor vill styrelsen härmed bemöta skrivelsens innehåll. För att det ska bli så tydligt som möjligt för föreningens medlemmar, vad som gäller enligt lagen, har styrelsen tagit fram bemötandet i samarbete med juridiskt ombud som tagit fram gällande lagar och hur dessa tillämpas.

Den anonyme författaren har missförstått en styrelsesuppleants roll och rättigheter.

Enligt Lag om ekonomiska föreningar 7 kap. 20 § första stycket skall en styrelsesuppleant, i händelse av att en ordinarie styrelseledamot inte kan närvara vid ett styrelsemöte, ges tillfälle att tillfälligt träda in som ordinarie styrelseledamot.

Av lagkommentaren till 7 kap. 20 § framgår bland annat följande. ”Lagens utgångspunkt är att suppleanter som inte har trätt i ordinarie ledamots ställe saknar rätt att närvara vid styrelsens sammanträden eller att på annat sätt ta del i behandlingen av styrelseärenden. Det kan dock många gånger vara lämpligt att suppleanterna ges viss insyn i styrelsearbetet. I vissa föreningar kallas därför suppleanterna till alla styrelsesammanträden, oavsett om de ska ersätta någon ordinarie ledamot eller inte, och i andra föreningar kallas de till vissa sammanträden för information, till exempel vid genomgång av budget och bokslut. Om en suppleant, som inte har trätt in i ordinarie ledamots ställe, är närvarande vid styrelsesammanträde har han eller hon dock varken närvaro- eller yttranderätt utan styrelsens medgivande”.

Lagens utgångspunkt är alltså att en styrelsesuppleant inte har rätt att närvara vid styrelsens sammanträden eller att på annat sätt ta del i behandlingen av olika styrelseärenden. Till följd av detta har suppleanten inte heller rätt att få tillgång till föreningens olika avtalshandlingar, e-postmeddelanden, kontor mm.

Den nuvarande styrelsen har dock precis som tidigare styrelser i föreningen försökt ge styrelseuppleanten en viss insyn i styrelsearbetet, vilket lett till att suppleanten kommit att närvara vid två (2) styrelsemöten. Utöver det har suppleanten anmält förhinder eller inte alls svarat på kallelser till styrelsemöten.

Den anonyme författaren har missförstått föreningsstyrelsens arbetsuppgifter och ansvar.

Enligt Lag om ekonomiska föreningar 7 kap. 4 § första stycket skall föreningsstyrelsen: 1.- ansvara för föreningens organisation och förvaltningen av föreningens angelägenheter, 2.- fortlöpande bedöma föreningens ekonomiska situation, 3. - se till att föreningens organisation är utformad så att bokföringen, medelsförvaltningen och föreningens ekonomiska förhållanden i övrigt kontrolleras på ett betryggande sätt.

Av lagkommentaren till 7 kap. 4 § framgår bland annat följande. ”Enligt första stycket 1. ansvarar styrelsen för förvaltningen av föreningens angelägenheter. Begreppet “förvaltningen av föreningens angelägenheter” är mycket vittgående. Lagens funktionsfördelning mellan stämman och förvaltnings-organen innebär att stämman i princip har ensam beslutanderätt i vissa frågor, t.ex. val av styrelse och revisorer, beslut om fastställelse av resultat- och balansräkningar, beslut om vinstutdelning, beslut om ansvarsfrihet samt beslut om stadgeändringar, fusion i överlåtande förening, likvidation och förenklad avveckling. Allt som enligt lagen faller utanför föreningsstämmans exklusiva kompetens utgör förvaltning.

Den anonyme författaren synes inte ha förstått att styrelsen under löpande räkenskapsår självständigt har hand om den löpande förvaltningens av föreningens angelägenheter.

Av lagkommentaren till 7 kap. 4 § framgår sedan följande. ”Som generell princip gäller att styrelseledamöterna i sitt handlande är skyldiga att ta ansvar för och främja föreningens verksamhet. De har ett sysslomannaansvar gentemot föreningen och ska agera i överensstämmelse med stadgarnas och föreningsstämmans uttalade målsättningar. Det sagda innebär att styrelseledamöterna har en lojalitetsplikt mot föreningen och dess intressen. De är hela föreningens förtroendemän och representerar inte enbart vissa medlemmar, någon viss grupp av medlemmar eller någon viss del av föreningens verksamhetsområde. Genom sin sysslomannaställning har styrelseledamöterna en vårdnadsplikt mot föreningen och en skyldighet att främja dess intressen. Av detta följer att en styrelseledamot måste hålla tyst om sådana angelägenheter och förhållanden som vilkas röjande skulle kunna skada föreningen. Någon lagregel om detta finns inte. Styrelsen anses kunna besluta om tystnadsplikt och dess omfattning med bindande verkan för ledamöterna.”

Den anonyme författaren synes inte ha förstått att styrelsen har ett sysslomannaansvar med lojalitetsplikt, tystnadsplikt och vårdnadsplikt som förhindrar att styrelsen sprider uppgifter om föreningens avtalsförhållanden mm till obehöriga såsom t.ex. styrelsesuppleanten eller enskilda medlemmar med egna agendor. Det är därför inte alla gånger möjligt för en styrelse att vara så transparent och öppen mot medlemmarna som dessa önskar.

Föreningens avtalsförhållanden m.m. i anledning av takprojektet.

Styrelsen har fullständig kontroll över föreningens alla olika avtal inklusive de avtal som är aktuella för takprojektet. Tvärtemot vad den anonyme författaren påstår saknas det ingen relevant dokumentation för projektet. Med beaktande av styrelsens sysslomannaansvar kommer styrelsen dock inte göra dokumentationen tillgänglig för alla och envar.

Styrelsen vill passa på att meddela att föreningens avtal med projektledaren/konsulten ytterst regleras av standardavtalet ABK 09 samt att föreningens avtal med byggföretaget ytterst regleras av standardavtalet ABT 06. Kapitel 8 i dessa avtal reglerar föreningens respektive projektledarens/byggföretagets rätt att häva avtalet. Styrelsen bedömer att någon hävningsrätt inte föreligger för någondera part samt att en obefogad hävning från föreningens sida av endera avtalsförhållandet skulle leda till svåra ekonomiska krav gentemot föreningen och att projektet helt avstannar i avvaktan på utgången av rättsliga processer.

Den anonyme författarens påståenden om skrämselbrev, otillbörlig påverkan och hot.

Styrelsen har och kommer självfallet aldrig använda sig av skrämseltaktik, otillbörlig påverkan eller hot vid utförandet av sitt förtroendeuppdrag. Att ens påstå detta utan att underteckna informationen med namn är synnerligen dålig stil.

Den kommande extra föreningsstämman.

Styrelsen ser fram emot den extra föreningsstämman och önskar att så många medlemmar som möjligt närvarar. Har du inte själv möjlighet att närvara, får du gärna förse en annan medlem med en fullmakt så att denne kan utöva din rösträtt. Detta för att undvika att det fattas beslut på stämman som kan leda till svåra ekonomiska konsekvenser för föreningen.

Svaret är framtaget i samarbete med juridiskt ombud.

14/2-25. Styrelsen genom Erik Hallberg, ordförande


Image

Projekt - Byte av fönsterplåtar

Hej!

Vi kommer att påbörja arbetet med att byta plåtarna runt samtliga fönster.

Planen är att först byta plåtarna på de fönster som kan nås från asfalt.

Eftersom den större liften är väldigt tung, kommer vi att vänta med att arbeta på gräsmattorna tills marken torkat upp till våren, då vi använder en mindre lift för det arbetet.

Mvh Avantibygg

Platschef

Youssef Dia

0739 58 89 08


Image

Viktigt: Kallelse till extrastämma

Kallelse till extra föreningsstämma och informationsmöte

    När: måndag 3/3 kl 18:00

    Var: Sjöboskolans matsal (föreningslokalen är för närvarande utdömd ur brandsynpunkt)

    Besluten som kan komma att tas på extrastämman kan på ett väsentligt sätt påverka avgiftshöjningar. Därför är det av stor betydelse att du som medlem deltar på informationsmötet samt extrastämman.

    Informationsmöte: 18:00

    Dagordning - Takprojektet

      1. Redovisning av extern granskning av upphandlingen
      2. Information kring val av projektledare
      3. Information kring upphandling av entreprenör
      4. Uppdatering kring takrenovering - hur långt har vi kommit mm.

      Extrastämma direkt efter informationsmötet

      Dagordning

      1. Stämmans öppnande
      2. Val av stämmoordförande
      3. Anmälan av stämmoordförandes val av protokollförare
      4. Godkännande av dagordning
      5. Val av två justerare tillika rösträknare för stämman
      6. Frågan om stämman blivit stadgeenligt utlyst
      7. Fastställande av röstlängd
      8. Motion 1 - Takprojektet - Behandling av motion del 1: beslut om val av projektledare 
      9. Motion 2 - Takprojektet - Behandling av motion del 2: beslut om val av entreprenör
      10. Stämmans avslutning

      Om du inte har möjlighet att närvara vid stämman har du möjlighet att utöva din rösträtt genom ombud. Ombudet ska visa upp en skriftlig, underskriven och daterad fullmakt. Fullmakten ska uppvisas i original. Ombud får företräda högst 2 medlemmar.

      Styrelsens svar på motionerna: Takprojektet

      Den 15 januari 2025 inkom en begäran om extrastämma. Antalet underskrifter var minst 10% av antalet medlemmar.

      De punkter som medlemmarna skrev under på var:

      1. Uppdatering av pågående takprojekt
      2. Diskussion och beslut om val av projektledare för projektet
      3. Diskussion och beslut om val av entreprenör för projektet

      Styrelsen kallar till extrastämma måndagen den 3/3 med information om takbytet direkt innan.

      Styrelsen ser att punkterna innefattar både information/diskussion samt beslutspunkter. Det kräver både informationsmöte och stämma, eftersom det inte är möjligt att begära extrastämma för att diskutera.

      Vi vill ge våra medlemmar öppen information om hur upphandlingen har genomförts och hur inkomna offerter hanterats. Eftersom några medlemmar ifrågasatt beslutsprocessen vid val av entreprenör har vi också begärt en oberoende revision.

      Styrelsen har därför beslutat att hålla ett informationsmöte gällande den pågående takrenoveringen på föreningens byggnader följt av en extrastämma med anledning av två motioner som har inkommit. Den första gällande val av projektledare och den andra gällande val av entreprenör.

      Styrelsens svar till de inkomna motionerna till extrastämma.

      • Val av entreprenör

      Vad gäller punkten om val av entreprenör har avtalet med AA Dia Group AB inte en klausul som ger rätt att avbeställa det pågående arbetet. Avtalet bygger på ett standardavtal ABT 06 där tvister i första hand löses mellan parter. Om tvisten inte kan lösas väljer man att gå till allmän domstol alternativt skiljedomstol. Det går alltså inte att upphäva avtalet utan kostnader för BRF Björkhem. Om vi avbryter blir det ett avtalsbrott som ger entreprenören rätt att kräva återstoden av kostnaderna för projektet, nu ca 5 miljoner kronor, eller ca 25.000 kr per lägenhet. Då inte inräknat eventuella juridiska kostnader för BRF Björkhem. Därefter behöver styrelsen inleda en ny upphandlingsprocess som kan färdigställa det planerade underhållsarbetet till motsvarande kostnad.

      • Val av projektledare

      Styrelsens orsaker till val av projektledare var: projektledaren innehar den utbildning och den erfarenhet som krävs. Kostnaden blev betydligt lägre än vid upphandling av annan projektledare. Styrelsen fullt förtroende för nuvarande projektledare László Tóth. Han utför uppdraget på ett förtjänstfullt sätt och den kunskap han besitter gagnar föreningen. Detta inte bara i form av resultat men också till betydligt lägre kostnad, ca 100.000:- jämfört med en extern projektledare som skulle kosta 250-300.000:-.

      Med vänlig hälsning / Styrelsen


      Image

      Städning av cykel- och barnvagnsrum inleds!

      Rensningen av cykel- och barnvagnsrummen påbörjas denna eller nästa vecka. Styrelsen hoppas allt som ska vara kvar är uppmärkt och frågan "var är min cykel?" hänvisas till [email protected].

      Styrelsen har tagit fram en prisvärd lösning med Avanti Bygg att genomföra rensningen.

      / Styrelsen


      Image

      Påminnelse - Städning av cykel- och barnvagnsrum!

      Många cyklar och barnvagnar är fortfarande inte märkta med lappar och styrelsen ser att mer tid behövs för att märka upp det som ska vara kvar innan rensningen av cykel- och barnvagnsrummen genomförs.

      Allt som ska behållas måste märkas upp med namn och lägenhetsnummer.

      Tänk på att placera lapparna tydligt och säkra fast dem, så att de inte riskerar att trilla bort.

      Märk upp era cyklar, barnvagnar och dylikt senast den 15/1-2025.

      / Styrelsen


      Image

      Kortare uppdatering gällande takrenovering

      Jag vill informera om att arbetet med takrenoveringen går framåt och de första fem husen förväntas vara färdigställda under december.

      Närmaste veckorna kommer även installationerna av batterier och solceller att slutföras.

      Vi planerar ett uppehåll i takarbeten och ser fram emot att påbörja renoveringen av punkthusen till våren.

      Under vintern kommer mindre arbeten att utföras på vindarna i punkthusen för att förbereda för vårens arbeten.

      Under 2025 kommer även samtliga plåtar runt dörrar, fönster och balkongdörrar att bytas av entreprenören.

      Detta görs med skylift. Mer information kommer längre fram om detta.

      Vänligen notera att det kommer att bli ett strömavbrott den 2 december mellan kl. 9 och 12 när batterierna kopplas in, vilket påverkar boende på Björkhämsgatan 47 och 49.

      Mer information om detta kommer när det närmar sig i era brevlådor och entréer på trapphusen.

      Har ni frågor eller funderingar är ni välkomna att kontakta mig eller arbetsledaren Josef.

      Laszlo och styrelsen når ni på:

      [email protected]

      Josef, Avanti Bygg

      [email protected]

      073-958 89 08

      8 kommentarer

      1. Image
        Modestas Martisauskas M… 2024-12-05 11:29:19

        De har ingen egen anställda snickare

      2. Image
        Modestas Martisauskas M… 2024-12-05 14:16:49

        Vi som medlemmar har rätt och vill veta vilka alternativ vi hade när vi skrev avtal med Avanti bygg.

        En sammanfattning av alla anbud och priser måste presentras till oss.

        När kan vi få detta?

      3. Image
        Laszlo Toth T… 2024-12-05 14:26:38

        Hej Michael och Modestas,

        Ni kan skicka era frågor och funderingar till följande e-post ([email protected]) så besvarar jag dessa!

      4. Image
        Waldemar Olivera O… 2024-12-05 21:27:32

        Hej varför vill du inte svara i detta forum så alla förenings medlemmar vet vad som händer?

      5. Image
        Modestas Martisauskas M… 2024-12-06 07:24:08

        Exakt vad jag tänkte sa

      6. Image
        Charlotte Brolin-Tankred B… 2024-12-06 16:17:33

        Ja, vi undrar ochså.
        Lotta o Vesa

      7. Image
        Laszlo Toth T… 2024-12-06 17:54:51

        Hej Waldemar, Modestas och Charlotte,

        Tack för era kommentarer! Jag vill förtydliga att E-grannar inte används som ett forum för diskussion, eftersom varje meddelande genererar notiser till alla medlemmar i föreningen. Detta kan lätt skapa onödigt många notiser för samtliga medlemmar.

        Om ni har några frågor eller funderingar, är ni varmt välkomna att kontakta mig via mail på [email protected], så svarar jag gärna och så snart jag kan.

        Tack för er förståelse!

      8. Image
        Modestas Martisauskas M… 2024-12-06 18:46:51

        Detta är information som berör alla medlemmar, inte privat med email. Vi vill gärna att du redovisar alla anbud och priser vi hade för taket.
        Vill inte vara jobbig alls men det ju är enkelt att svara , känns att är nån hemlighet…


      Image

      Container vid tvättstugan öppen 30:e nov -1:a dec

      Enligt rubrik!

      Stort OBS: Endast brännbart.

      Det innebär ingen elektronik, inget glas och inget metallskrot. Skrymmande skräp lämnar tyvärr ingen plats åt någon annans skräp.

      Ställ heller inget skräp utanför containern.

      Blir containern full så låses den naturligtvis.

      Hälsar / Erik Hallberg


      Image

      Städning av cykel- och barnvagnsrum!

      Bifogad fil:

      Städning av cykel- och barnvagnsrum!

      För allas trivsel gör HSB en rensning av cykel- och barnvagnsförråden i föreningen. Allt som ska behållas måste märkas upp.

      Markera det som ska behållas tydligt med lappar med namn och lägenhetsnummer på.

      Tänk på att placera lapparna tydligt och säkra fast dem, så att de inte riskerar att trilla bort.

      Märk upp era cyklar, barnvagnar och dylikt senast den 31/12-2024.

      / Styrelsen


      Image

      Sotning 19/11

      Hej

      Nu var det dags för sotning av de öppnas spisar som finns i ett antal lägenheter.

      För dig som har en lägenhet som har en öppen spis så kommer sotaren tisdagen den 19/11 mellan klockan 10:00 - 14:00.

      Sotningen genomförs av GÖSAB sotare Tomas Eriksson 0709-633199.

      Sotaren kommer gå in med huvudnyckel, men om ni inte inte vill att de går in med huvudnyckel så kontakta GÖSAB ,på ovanstående telefonnummer, angående tillträde. 

      De lägenhetsinnehavare som berörs kommer även att få information i sin postlåda. 

      Om eldstaden inte sotas så får den inte användas. 

      Tack för ert samarbete

      Med vänlig hälsning

      Styrelsen genom Susanna Karlsson

      1 kommentar

      1. Image
        Ulf Lundell L… 2024-11-09 15:05:31

        Vad är protokollet från stämman det skall vara ute senast 3 vecker efter mötet?


      Image

      Årsredovisningen för räkenskapsåret 2305-2404

      Årsredovisningen för 2305-2404 finns nu tillgänglig under Årsredovisningar på medlemssidorna på E-grannar. 

      Hälsningar

      Styrelsen genom Susanna Karlsson